ویروس کرونا امیکرون در ایران و جهان

به تازگی نوع جدیدی از ویروس کرونا در بین مردم افریقای جنوبی و بخش هایی در اروپا دیده شده که باز هم همه را نگران کرده است. یکی از دانشمندان افریقایی با تایید این موضوع در یک مصاحبه اظهار داشت که با تحقیقات جدید سویه خطرناک و بسیار جهش یافته ای را شناسایی کرده ایم. وی همچنان افزود که متاسفانه این گونه جدید که «امیکرون» نام دارد ممکن است باعث پیک های مجدد همه گیری کرونا در سراسر جهان باشد.

سازمان جهانی بهداشت این خبر را تایید کرده و از سویه امیکرون Omicron به عنوان نگران کننده ترین نوع ویروس کووید 19 نام می برد. این سازمان در ادامه با بررسی های اولیه اعلام کرد که نحوه انتشار این ویروس آسان و شدت بیماری ای که ایجاد می کند فوق العاده بالاست. سویه امیکرون کرونای افریقایی جدیدترین و جهش یافته ترین نوع ویروس کروناست که تا به حال دیده شده است.

یافته های فعلی در باره سویه ویروس امیکرون کرونای افریقایی

  • قابلیت انتقال:

هنوز به درستی مشخص نیست که آیا Omicron در مقایسه با انواع دیگر، از جمله دلتا، مسری تر است (به عنوان مثال، راحت تر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود). تعداد افرادی که آزمایششان مثبت شده است در مناطقی از آفریقای جنوبی که تحت تأثیر این نوع از ویروس قرار گرفته اند افزایش یافته است، اما مطالعات اپیدمیولوژیک در حال انجام است تا مشخص شود که آیا این افزایش به دلیل Omicron بوده یا عوامل دیگر؟

  • شدت بیماری:

این مورد هم که آیا عفونت Omicron باعث بیماری شدیدتر در مقایسه با سایر انواع از جمله دلتا می شود یا خیر هنوز کاملا به اثبات نرسیده است. داده های اولیه حاکی از آن است که میزان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های در آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اما این وضعیت ممکن است به دلیل افزایش تعداد کلی افراد آلوده باشد، نه فقط به دلیل عفونت خاص با Omicron.

  • علائم بیماری متفاوت اومیکرن نسبت به سایر سویه ها

در حال حاضر هیچ اطلاعات موثقی وجود ندارد که نشان دهد علائم مرتبط با Omicron از سایر انواع متفاوت است. لازم است بگوییم که عفونت‌های اولیه در میان دانشجویان دانشگاه پیدا شد (یعنی افراد جوان‌تری که در شرایط طبیعی علامت بیماری در آنها خفیف تر است). اما برای پی بردن به میزان شدت نوع امیکرون به تحقیقات بیشتری نیاز است و حتی روزها تا چند هفته طول می‌کشد. همه انواع کووید-19، از جمله نوع دلتا که در سراسر جهان غالب است، می تواند باعث بیماری شدید یا حتی مرگ شود، به ویژه برای آسیب پذیرترین افراد، و بنابراین پیشگیری از ابتلا کماکان توصیه نخست سازمان بهداشت جهانی است.

  • اثربخشی واکسن ها بر امیکرون:

محققین WHO در حال تحقیقات گسترده ای هستند تا بفهمند واکسن ها موجود تا چه اندازه می تواند در برابر امیکرون مقاومت ایجاد کند. واکسن‌ها برای کاهش بیماری‌های شدید و مرگ، از جمله در برابر نوع غالب در گردش، دلتا، حیاتی هستند. 

درصد ایمنی واکسن های کرونا چه قدر است؟

  • اثربخشی آزمایش‌های فعلی:

آزمایش‌های PCR به طور گسترده برای تشخیص عفونت، از جمله عفونت با امیکرون (Omicron)، همانطور که در سایر انواع نیز دیده‌ایم، کاربرد دارند. مطالعات برای تعیین اینکه آیا سویه جدید تأثیری بر انواع دیگر آزمایش‌ها از جمله آزمایش‌های تشخیص سریع (RAPID TEST) آنتی‌ژن وجود دارد یا خیر ادامه دارد. همچنین این سوال نیز مطرح می شود که آیا برای تشخیص نوع جدید به مطالعات و آزمایشات دیگری احتیاج هست یا خیر؟

بهبود در حساسیت آزمایش سریع Covid-19

  • اثربخشی درمان‌های فعلی:

کورتیکواستروئیدها و مسدودکننده‌های گیرنده IL6 همچنان برای کنترل بیماران مبتلا به COVID-19 شدیدا مؤثر خواهند بود. سایر درمان‌ها برای بررسی اینکه آیا با توجه به تغییرات بخش‌هایی از ویروس در نوع Omicron هنوز به همان اندازه مؤثر هستند، ارزیابی خواهند شد.

 

فرق جهش های کرونای امیکرون و دلتا

پروتئین های اسپایک (spike proteins) پروتئین هایی هستند که به ویروس اجازه می دهد که به سلول های میزبان نفوذ کند. جهش در این پروتئین ها قدرت نفوذ ویروس ها را تغییر می دهد. تفاوت جهش پروتئین اسپایک ویروس کرونا امیکرون و دلتا را در تصویر زیر می بینید.

واکسن نزده ها هدف ویروس کرونا امیکرون!

یک پزشک افریقایی که «آنجلیک کوئتزی» نام دارد و اولین بار درباره امیکرون هشدار داده بود، در مصاحبه ای اعلام کرد که علائم این ویروس جهش یافته غیرمعمول اما خفیف هستند.

این پزشک گفت: در روزهای گذشته بیمارانی با علائم متفاوت به مطب او مراجعه کرده اند. آن‌ها جوانانی با پس‌زمینه و قومیت‌های گوناگون بودند که از خستگی شدید رنج می‌بردند. حتی در یک مورد دختری شش ساله دچار ضربان قلب بسیار شدید شده بود، ولی هیچ‌کدام حس چشایی یا بویایی خود را از دست نداده بودند.

 خانم کوئتزی می‌گوید: «آن‌چه اکنون باید نگرانش باشیم رسیدن ویروس جدید به افراد مسن‌تر و کسانی است که واکسن نزده‌اند. اگر افراد واکسن نزده باشند، با نمونه‌های وخیم‌تری از این بیماری مواجه خواهیم شد.»

کرونا امیکرون در بیشتر کشور‌های جهان پخش شد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد تاکنون ۷۱۴ مورد در جهان شناسایی شده است. 

 

جای امیدواری است که طبق گزارش این سازمان در حال حاضر مورد فوتی در اثر کرونا امیکرون ثبت نشده است.

توصیه پزشکان سازمان جهانی بهداشت این است که تنها راه مقابله با این ویروس جدید پیشگیری است و همچنین ممکن است بتوان با منع رفت و آمد در زمان خرید یا دیگر زمان های شلوغ از ابتلای به امیکرون در امان ماند.

 اولین تصویر از سویه امیکرون منتشر شد.

پژوهشگران هنگ کنگی توانستند برای اولین بار سویه جدید کرونا امیکرون را شناسایی کنند و اولین تصویر از این ویروس را منتشر کردند.

در خبرهای بعدی از کرونای افریقایی امیکرون در ایران اطلاعات موثق و دقیق تری به شما خواهیم داد.

توصیه ما این است که همچنان با رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی و زدن ماسک مراقب سلامتی خود و عزیزانتان باشید.

بررسی انواع ماسک تنفسی

وضعیت ویروس کرونای امیکرون در ایران

یک ویروس شناس ایرانی درباره وضعیت ویروس امیکرون کرونای افریقایی در ایران با اشاره به این مطلب که در ایران نظام توالی یابی سکوئنسینگ (Sequencing) برای شناسایی انواع جدید ویروس ها وجود ندارد در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که این ویروس افریقایی در ایران هست یا نه؟  او افزود اکنون تنها می توان مطمئن بود که موردی از کرونای افریقایی فعلا در ایران مشاهده نشده است. 

لازم است بر روی مسافرانی که از کشور های افریقایی به ایران می آیند را به طور دقیق مطالعات مولکولی انجام بدهیم. با این کار از حضور یا نبود این ویروس در ایران آگاه می شویم.

کیت ایرانی تشخیص امیکرون در سطح کشور توزیع شد.

خوشبختانه با خبر شدیم که کیت اختصاصی تشخیص اُمیکرون که در انستیتو پاستور طراحی و در تاریخ 28 آذر 1400در  آزمایشگاه‌های کووید ۱۹ کشور توزیع شده است.

دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: کار توالی یابی به محض دریافت نمونه مشکوک آغاز شد. با توجه به تایید این توالی یابی در موسسه، امیدواریم که با رعایت شیوه نامه ها و تدوین سیاست های صحیح بتوانیم شاهد آن باشیم که با توجه به حجم بسیار خوب واکسیناسیونی که در کشورصورت گرفته است با این واریانت به صورت جدی مقابله خوبی شود.

 

آمار امیکرون در ایران

23 بهمن 1400

آخرین آمار رسمی کرونا امیکرون در ایران بر اساس توییتی که دکتر محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، منتشر کرده 733 نفر گزارش شده است. برخی استان ها همچون هرمزگان، تهران، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و مرکزی بیشترین مبتلایان را به خود اختصاص داده اند.

استان های درگیر امیکرون به روایت تصویر

ثبت 3 مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا امیکرون

1400/10/26

 انتشار سویه امیکرون ویروس کرونا در ایران در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است. 

همه مسئولان بهداشتی کشور رعایت توصیه ها و پروتکل ها را ضروری می دانند. آنها مهمترین راه مقابله با امیکرون را واکسیناسیون می دانند.

school

همزمان با ورود کشور به پیک ششم و به علت شیوع سویه امیکرون، مدارس برخی از شهرها بار دیگر غیر حضوری شد.

1400/17/11

 بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و اظهارات معاون وزیر بهداشت، تصمیماتی در خصوص تعطیلی مدارس و دانشگاه ها طی جلسات این ستاد گرفته شد.

این تصمیمات طی ابلاغیه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی شد. در این ابلاغیه عنوان شده است که با توجه به قدرت انتشار چند برابری سویه “امیکرون” نسبت به کروناویروس و دلتا و لزوم پیشگیری از انتشار آن و جهت رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی، حفاظت و امنیت بیشتردانش آموزان عزیز این هفته کلیه آموزش ها در تمامی مدارس شهرهای نارنجی در رنگ بندی کرونایی به صورت غیرحضوری (مجازی) ادامه خواهد داشت.

لذا از کلیه هموطنان خواهشمند است نکات بهداشتی و ماندن در منزل را رعایت فرمایند، و اصل فاصله گذاری اجتماعی را اهمیت داده وبه استفاده از ماسکهای پزشکی معتبر مبادرت نمایند. امید است هر چه زودتر با دقت نظر تک تک مردم، جامعه بشری از شر هر بیماری و ویروسی پاک شده و دوباره سلامتی و آرامش به دنیا بازگردد. 

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *